Overskolen - 9.-10.kl.

Her på Steinerskolen i Silkeborg er overskolen 9. og 10. klasse.

Og udviklingen af dømmekraft er overskriften i overskolen.

Skolens opgave er at vise dig som elev, at verden er interessant og meningsfuld og derfor værd at udforske og være en del af. Det skaber lyst til læring og lyst til fordybelse – som varer hele livet.

Som elev skal du opleve dig selv som en del af verden og genkende verden i dig. Det giver dig en oplevelse af at høre til, at være hjemme i tilværelsen, hvilket bestemt ikke er en selvfølge for unge i dag – og det vil vi gerne være med til at ændre.

I overskolen skal vi ud og mærke verden, og i undervisningen, hiver vi verden med ind i klasserummet.

Fagudbuddet er bredt, for som elev skal du opleve mangfoldigheden i verden. Opleve din egen viljesindsats i de forskellige håndværk, opleve tænkningen blomstre i de boglige fag og opleve, hvordan vi i kunsten og musikken kan arbejde med os selv og hinanden på andre plan.

Efter 9.-10.kl.

Når du er færdig med 9. eller 10. klasse kan du ligesom på alle andre fri- eller folkeskoler gå videre til andre ungdomsuddannelser såsom gymnasiet, hf, HTX, tekniske skoler eller lignende.

Rudolf Steiners lærerplan er 12-årig, og fortsætter derfor til 12. klasse (Svarende til gymnasiet eller HF) og dette er selvfølgelig også en mulighed. Det tilbyder vi pt ikke her på skolen, men det gør fx vores samarbejdsskole, Rudolf Steiner Skolen i Skanderborg samt Rudolf Steiner Skolen i Aarhus.